Loading...
Tips voor straatfotografie | Straatfotografie Amsterdam 2018-06-17T18:18:02+00:00

“Tips om te beginnen met straatfotografie”

Kies de juiste lens
Bij straatfotografie willen fotografen al snel beginnen met een telezoom objectief zodat je van een afstand mensen kunt fotograferen. Echter blijf je niet altijd onopvallend als je met jouw telezoomobjectief gaat fotograferen. Mensen zien al snel dat je een fotograaf bent en duidelijk de lens richt op de persoon die je gaat fotograferen. Als je onopvallend wilt blijven, kies dan een lens waarmee je dichterbij je onderwerp moet komen zoals een groothoeklens. Ik fotografeer zelf met een 35mm lens.

Fotografeer vanaf je heup
Als je het lastig blijft vinden om mensen ongevraagd op straat te fotograferen, probeer dan vanaf je heup te fotograferen. Zo blijft je onopvallend en je krijgt een ander perspectief. Ik moet toegeven dat je veel geduld moet hebben, maar hoe meer je dit doet, hoe beter jij je camera aanvoelt en hoe beter de foto’s gaan lukken. Tevens zul je merken dat je veel relaxer tussen de mensen gaat staan.

“De uitdaging is om mensen zo puur en rauw mogelijk op de foto te krijgen”

Rondlopen of blijven staan?
Straatfotografie kan je op verschillende manieren aanpakken. Al begint het allemaal bij de keuze of je rond gaat lopen, of op een bepaalde locatie blijft staan. Als je rond gaat lopen ga je actief op zoek naar opvallende modellen of situaties. Die zal je dan ook veel sneller tegenkomen dan als je zal blijven staan.

Oog voor detail
Kijk naar alles wat er om je heen gebeurt. Kijk naar gezichtsuitdrukkingen en interactie tussen mensen. Vaak worden veel dingen over het hoofd gezien. Het is mooi om juist die dingen vast te leggen, die je anders niet snel ziet. Zorg dat de instellingen van je camera goed staan, zo heb je alle tijd om mensen te observeren.

Zoek drukke plekken op
Drukke plekken hebben veel voordelen voor een straatfotograaf, vooral als je mensen wil fotograferen. Mensen zijn daar namelijk ten eerste in overvloed, dus meer kans dat je iets ziet, en ten tweede val je tussen de massa met je camera minder op. Dit is ook handig als je met een prime lens fotografeert, want als het druk is zijn potentiële onderwerpen ook al snel dichterbij.

Houd de camera voor je oog
Om te voorkomen dat mensen doorhebben dat je een foto van ze maakt, kan het helpen om nadat je de foto hebt gemaakt de camera voor je oog te houden, wat rond te kijken en nog wat meer foto’s te schieten van random onderwerpen. Zo wek je de indruk dat je je camera niet bewust op je onderwerp gericht had.

Zet je LCD scherm uit
Om te voorkomen dat mensen doorhebben dat je een foto van ze maakt, kan het helpen om nadat je de foto hebt gemaakt de camera voor je oog te houden, wat rond te kijken en nog wat meer foto’s te schieten van random onderwerpen. Zo wek je de indruk dat je je camera niet bewust op je onderwerp gericht had.

Wees benaderbaar
Natuurlijk zullen dit soort dingen niet zo vaak voorkomen. Toch kan het zijn dat mensen je vragen wat je aan het doen bent of willen weten wat er met de foto’s gaat gebeuren. Wees daarom altijd vriendelijk, vertel wie je bent en laat je foto’s zien wanneer dat wordt gevraagd.

“Fotograferen leerde ik door het te doen, door iets fantastisch moois te maken, door te falen en door te verbeteren”

www.straatfotografieamsterdam.nl | www.deperfecteklik.nl

error: Content is protected !!